10 dôvodov, prečo navštíviť tohtoročný zimný Urban Market

5. decembra 2017
Autor: Nikola Luzárová, Simona Lichá
Foto: archív Urban Marketu

S blížiacimi sa Vianocami prichádza aj oslava dizajnu a kreativity, ktorou je už zopár rokov bratislavský Urban Market. Podujatie nikdy nebolo iba o nákupoch, ale aj o príjemných ľuďoch, pekných miestach či zaujímavom programe. Spoluorganizátorka Urban Marketu Nikola Luzárová pripravila zoznam desiatich dôvodov, prečo by ste nemali zmeškať zimnú edíciu, ktorá sa koná 8. až 10. decembra v Mlynici.

1. Unikátne priestory historickej Mlynice

Po dvoch rokoch na Fakulte architektúry STU v centre mesta sa tohtoročný Urban Market odvážil spoznať nový industriálny priestor pri Rožňavskej ulici. Mlynica je roky chátrajúca bývalá továreň na pórobetón, ktorá mala to šťastie, že sa jej nový majiteľ rozhodol radšej pre rekonštrukciu než demoláciu. Na pomoc si prizval oceňované architektonické štúdio GutGut, ktoré ruinu so železobetónovou kostrou doplnilo oceľou a sklom a zjemnilo ju drevom a tehlou. Výsledkom je krásna budova, z ktorej srdce poskočí nejednému milovníkovi industriálneho dizajnu a minimalizmu. V budove sa nachádzajú loftové byty, kancelárske priestory a na prízemí je eventová sála. Ešte predtým, než Mlynicu zaplnia noví obyvatelia, môžete sa prejsť jej priestormi počas Urban Marketu.

 2. Recyklácia s CURAPROX

Súčasťou zimného Urban Marketu bude aj značka CURAPROX. Ak nechcete, aby vaša stará kefka skončila na skládke či v spaľovni, ale radi by ste jej dali nový život, stačí, ak ju prinesiete so sebou. Spolu s chalanmi z projektu Umelohmotné sa budú kefky priamo na mieste drviť a vyrábať z nich stojany na medzizubné kefky.

3. Výnimočné produkty lokálnych značiek

Zimná edícia Urban Marketu prinesie zatiaľ rekordné množstvo lokálnych značiek, či už z oblasti módy, doplnkov, detských produktov, doplnkov do domácnosti, ale aj zaujímavé showroomy a spolupráce. Všetkých vystavovateľov nájdete na šiestich poschodiach, kde môžete stretnúť napríklad aj Pressink, mladé dizajnové tlačiarenské štúdio.

Návštevníci si môžu oddýchnuť v špeciálnom mezonete na štvrtom poschodí, kde si môžu dať dobré víno od Slobodného vinárstva a limonády od Herbert sirupov.

 

Okrem toho odporúčame otestovať nábytok od INDI-VINDI, ktorým bude vyzdobený celý priestor. Pre všetky malé a veľké deti (aj tie nad 30 rokov) odporúčame Vawa balance board, čo je v preklade multifunkčná polička, leňoška, hojdačka, preliezačka, šmýkačka, skrýša, mostík, surf či stupienok. Ide o produkt z bukového dreva využiteľný aj ako cvičebná pomôcka na doma aj vonku.

Z Česka zavíta na Slovensko Monolith Project, ktorý vznikol spojením značky KRAS s odevnou dizajnérkou Hanou Frisonsovou. Je založený na potlačiach, v ktorých motívoch sa prepájajú spoločné záujmy dizajnérok s ich fascináciou sci-fi symbolikou. Kolekcia pozostáva z nositeľných odevov, ruksakov a zo šperkov.

4. Krst albumu českej speváčky

Dizajnové dni budú nielen o pekných veciach, ale aj o kvalitnej hudbe. Počas Urban Marketu pokrstí svoj dlhoočakávaný album česká speváčka Monika Načeva. Na albume Průvan v hlavě spolupracovala s českým DJom Five, ale aj so slovenským beatmakerom Tentato. Krehké slová spievané drsne zamatovým hlasom Načevy dopĺňajú temne vŕzgajúce a úderné beaty.

5. Koncert kapely Nvmeri

Hudobný program Urban Marketu doplní slovenská kapela Nvmeri. Tento rok im vyšiel už tretí štúdiový album s názvom I don’t think so, ktorý sa stretol s množstvom pozitívnych ohlasov od fanúšikov aj od odbornej verejnosti.

6. Grafický dizajn talentovanej Michaely Chmelíčkovej

O grafický dizajn zimnej edície Urban Marketu sa postarala talentovaná Michaela Chmelíčková, ktorá si pre návštevníkov pripravila aj zopár bonusov. Prvým z nich je limitovaná risografika, ktorá vznikla v spolupráci s Čiernymi dierami. Risografika pozostáva z rôznych bratislavských postavičiek. Ružová pani je legenda bratislavských ulíc a zarámovaná určite poteší nejedného milovníka vizuálneho umenia a urbánnej kultúry.

Okrem limitovanej edície grafík pripravila Michaela aj niečo na každodenné nosenie, a to štýlové vaky, tzv. gymsacks. Spolupracovala na nich s firmou Merchyou.

7. Víkend v duchu témy minimal

Téma minimal, ktorá rezonuje celou zimnou edíciou, je aj o návrate k rôznym tradíciám. Jednou z nich môže byť aj písanie osobných listov, pohľadníc či pozdravov rukou. Pre návštevníkov bude pripravených 34 originálnych vizuálnych pohľadníc, ktoré pripravil hlavný organizátor Urban Marketu nezisková organizácia Čerstvé Ovocie.

8. Prednášky, prezentácie a diskusie

Sprievodný program bude aj o prednáškach. Priaznivci architektúry si prídu na svoje s prezentáciou berlínskeho štúdia FAKT, ktoré rado experimentuje na hraniciach architektúry. Po tejto prednáške odporúčame zotrvať a zúčastniť sa Clubovky, ktorá prinesie „československé” dizajnérske duo deForm, ktoré sa zameriava na produktový dizajn, nábytok aj interiér.

Tí, ktorých zaujíma industriálna architektúra, by si nemali dať ujsť diskusiu o budúcnosti architektonického dedičstva. Pod vedením moderátorky Miloty Sidorovej bude diskutovať Ing. Nina Bartošová z Fakulty architektúry STU, Martin Lipták z projektu Čierne diery, Lukáš Kordík z architektonického štúdia GutGut, developer Oto Bortlík a Tereza Bartošíková z Pamiatkového ústavu SR.

9. Tvorivé dielne pre šikovné ruky

Súčasťou sprievodného programu budú aj workshopy. Návštevníci si na nich budú môcť napríklad vyrobiť spolu s malou lokálnou značkou Bagbet vrecká na potraviny. Cieľom workshopu je poukázať na to, že používame až príliš veľa plastových obalov. Vďaka týmto textilným obalom na potraviny sa predĺži ich životnosť a navyše tak menej ublížime našej planéte.

Mysleli sme aj na oblečenie, ktoré vás už nebaví nosiť, alebo ho máte zničené a neviete, čo s ním. Second-hand NOSENE naučí návštevníkov, ako si vyrobiť obal na telefón alebo notebook, obal na črepník alebo košík na odkladanie vecí. Kapacita workshopov je limitovaná, ak si chcete rezervovať miesto, prihláste sa na info@urbanmarket.sk.

 10. …a ďalšie prekvapenia

Viac prekvapení a pokladov odporúčame hľadať v Mlynici počas celého Urban Marketu. Okrem pátrania je pre návštevníkov pripravená aj hra, ktorá pozostáva z jednoduchých otázok, ktorých odpovede sa skrývajú na všetkých poschodiach Mlynice. Bonusové body získate na workshopoch. Výhrou budú balíčky plné rôznych lokálnych produktov od vystavovateľov.

O Nikole Luzárovej

Pracuje pre značku ZOOT, kde má na starosti kolekcie ZOOT ORIGINAL a ZOOT DOBRO. Popri tom sa stíha venovať aj iným projektom, napríklad podujatiu Fashion Live! či Urban Marketu. V rámci Urban Marketu je kurátorkou vystavovateľskej sekcie, jej úlohou je dohadovať spolupráce a workshopy, ale aj moderovať vstupy či koordinovať vystavovateľov. Vo voľnom čase najradšej cestuje, bicykluje a fotí polaroidom.