Dizajnérka Miša Chmelíčková navrhla veselú zubnú kefku a vpustila nás do jej bielo-farebného sveta

29. júna 2017
Autor: Veronika Pilátová, Viktória Mirvajová
Foto: Veronika Pilátová

Spájanie žiarivých farieb s bielou či čiernou a vytváranie jednoduchých, no nápaditých vizuálov, je charakteristické pre slovenskú ilustrátorku a grafickú dizajnérku Michaelu Chmelíčkovú. Jej najnovším počinom je veselá zubná kefka CURAPROX, ktorá sa predáva aj na festivale Pohoda. Mišu sme navštívili v jej byte a zároveň v ateliéri, kde celý koncept kefky vznikal.

Svet Michaely Chmelíčkovej je pestrý, no zároveň čistý a biely. Hoci sama o sebe tvrdí, že nie je z tejto planéty, podarilo sa jej vytvoriť svoj domov na Zemi, ktorý vyzerá presne ako jej tvorba. Od februára žije spolu s priateľom Jonatánom Pastirčákom a sivou mačkou Šalviou v dvojizbovom byte neďaleko Miletičky v Bratislave. Hoci byt, ktorý je momentálne aj jej ateliérom, ešte nie je celkom dokončený, to, čo má ilustrátorka a grafická dizajnérka rada, vidno v každom kúte.

Zubná kefka podľa jej predstáv

Miša Chmelíčková má vlastný a jedinečný rukopis, ktorý sa dá ľahko spoznať vďaka jednoduchým líniám a výrazným farbám. Jej dizajnérsku prácu môžete vidieť v bratislavskej kaviarni či šalatérii, na tričkách, obálkach kníh alebo propagačných materiáloch k rôznym podujatiam. Šikovná výtvarníčka so skúsenosťami z londýnskych grafických štúdií sa spojila so spoločnosťou CURAPROX a spolu vytvorili veselú limitovanú edíciu zubných kefiek, ktorá je presne podľa jej predstáv.

 

S ponukou na vytvorenie vlastného dizajnu kefky oslovil dizajnérku priamo CURAPROX. To Mišu ako dlhoročnú zákazníčku a fanúšičku farebnej značky veľmi potešilo. „Hneď sa mi začali vynárať nápady, čo sa s tým dá robiť,” vysvetľuje. Od začiatku vedela, že chce použiť viac farieb jednotlivých zväzkov vlákien, lebo dosiaľ taká kefka nevznikla.

„Podnetom boli malé farebné cukríky, ktoré sa používajú na zdobenie, napríklad sa nimi posýpajú koláčiky. Zdali sa mi vizuálne veľmi zaujímavé a dizajn kefky som vytvorila práve podľa nich,” objasňuje koncept. Tak vznikli dva druhy kefiek s bielou rukoväťou, pričom každá z nich má vlákna, ktorých zväzky sú v šiestich rôznych farbách.

Okrem toho však vytvorila aj dve rôzne balenia. „Zadanie bolo úsmev. Ja som obal spracovala tak, aby úsmev vyvolával. Nechcela som dať všade smajlíky, ale išlo mi o veselý dizajn kefky, ktorý má ľudí potešiť,” vysvetlila Miša. Limitovaná kefka z Pop Art edition navrhnutá Mišou Chmelíčkovou je už dostupná v CURAPROX e-shope aj v kioskoch po celom Slovensku.

Práca s výhľadom na stromy

Počas našej návštevy nám Miša ukázala, kde celý koncept kefky a ďalších vizuálov vznikal, ako aj to, čo ju v byte inšpiruje. Takmer celú svoju kariéru pracuje z domu a nerobí jej to problém. „Vždy sú tu veci, ktoré ma rozptyľujú, ale som pánom svojho času. Môžem si odbehnúť niečo vyriešiť. Ak však príde deadline, tak som schopná sedieť pri práci dlho.”

Napriek tomu sa však od júla sťahuje do ateliéru, o ktorý sa bude deliť s kamarátmi. Podľa nej sa totiž pracuje lepšie, ak sa máte s kým poradiť a skonzultovať to, na čom pracujete. V súčasnosti však tvorí najmä v pracovni, kde majú s Jonatánom vlastné pracovné stoly, gauč a francúzsky balkón s výhľadom na zeleň. Svoje miesto tu má aj mačka Šalvia.

Pred pár mesiacmi však byt vyzeral úplne inak. „Keď sme sa nasťahovali, mali sme tu posteľ a stoly. Postupne sme to tu zariadili,” hovorí o byte Miša. S návrhom bytu, ktorý je jednoduchý, no vidieť v ňom osobnosti jej obyvateľov, pomáhala architektka Soňa Pohlová zo štúdia Nice&Wise, ktorá je zároveň Mišina spolužiačka zo základnej školy. Interiér je teda kombináciou Mišiných obľúbených farieb, ktoré sa objavujú na detailoch, a odporúčaní odborníčky.

„Pred rekonštrukciou sme vedeli, aká farebná škála sa má objaviť, vedela som, aké veci mám rada. Keď som niečo kupovala, tak som to konzultovala s architektkou. Je to tu ladené trochu do retra a trochu do škandinávskeho štýlu.” vysvetľuje.

Kúpeľňa ako z jej ilustrácie

Miestnosť, ktorá sa asi najviac podobá tvorbe ilustrátorky a dizajnérky, pôsobiacej pod menom Planeta 220, je kúpeľňa s jednoduchými bielymi kachličkami a s farebnými škárami, ktoré sú na každej stene iné. „S návrhom kúpeľne sme prišli sami. Zo vzorkovnice som vybrala tri najžiarivejšie farby – zelenú, žltú a červenú. Pre majstrov, ktorí nám robili byt, to bola veľmi neštandardná požiadavka, mať tri farby škár. Farby škár nie sú náhodné, sú to farby, ktoré sa v byte všade opakujú,” opisuje Miša.

Retro prvky aj dizajnérsky skvost

V byte sa nachádza niekoľko „srdcoviek“ ilustrátorky, prvú zbadáte už pri vstupe do bytu. „Môj najobľúbenejší predmet je zatiaľ vešiak na kabáty ,Hang it all’ od amerických dizajnérov Charlesa a Ray Eamesovcov. Dizajn vznikol v roku 1953. Strašne som ho chcela, no bol veľmi drahý, tak som si naň našetrila a kúpila ho,” vysvetľuje.

Ďalšia „srdcovka“ sa nachádza v pracovni a je už na prvý pohľad retro. Je to koberec po Mišinej babke. „Kúpila ho v roku 1979, zabalila ho a nikdy nebol rozbalený. Potom som prišla ja, našla ho v pivnici a zistila som, že sem úžasne zapasuje. Niekedy sa kupovali veci, keď boli, hoci neboli v tom momente potrebné a čakalo sa na moment, keď sa využijú. Ten moment nastal až teraz.”

Po takmer piatich mesiacoch je byt plne funkčný, no Miši v ňom ešte stále veľa vecí chýba. „Chcem mať viac vecí na stenách. Chýba tu kopa objektov, ktoré ma inšpirujú. Obrazy mojich priateľov alebo autorov, ktorých si cením. Tiež rôzne inšpiratívne veci, ktoré nemám zatiaľ kam dať, pretože nemáme police. Najviac mi však momentálne chýba knižnica, ktorá by mala byť na celej stene v pracovni,” vysvetľuje. Momentálne prostredie pracovného stola dotvára grafika od jej obľúbeného španielskeho štúdia Hey či obraz od slovenskej umelkyne Alexandry Barth.

Nielen interiér je podľa predstáv umelkyne. Spokojná je aj s lokalitou, v ktorej býva. „Bola tu Cvernovka a aj vďaka nej sa to tu celkom rozbehlo. Je tu veľa podnikov, ktoré mám rada, a tiež množstvo zelene,” hovorí. Pre farebnú inšpiráciu, ale aj čerstvú zeleninu a ovocie chodí na legendárne trhovisko, ktoré má cez cestu.

Mišu aj jej kefky nájdete na Pohode

Limitovaná edícia dvojbalenia zubných kefiek sa bude predávať v CURAPROX stane počas festivalu Pohoda, ktorý sa koná 6. až 8. júla na letisku v Trenčíne. Dizajn a zariadenie CURAPROX stanu, v ktorom sa počas festivalu dozviete veľa zaujímavého o ústnej hygiene a vyriešite aj problém zabudnutej zubnej kefky, navrhla Miša Chmelíčková. Ilustrátorka ako pravidelná účastníčka festivalu ani tento ročník nevynechá. „Určite prídem do stanu pozrieť sa na všetky výstupy. Prídem to skontrolovať a potešiť sa,” smeje sa. Na Pohodu sa teší každý rok. „Pre mňa je Pohoda najmä o sociálnom aspekte. Teším sa, že tam stretnem priateľov a budeme spolu chodiť na koncerty, užívať si a neriešiť, čo bude potom, a zabávať sa.”

Dostupné sú však aj v CURAPROX e-shope a kioskoch po celom Slovensku.

O Michaele Chmelíčkovej

Grafická dizajnérka a ilustrátorka je absolventkou VŠVU v Bratislave. Stážovala v niekoľkých grafických štúdiách v Londýne. Jej práce boli vystavené na samostatných aj kolektívnych výstavách na Slovensku, v Česku aj v Británii. Pôsobí pod menom Planeta 220, je autorkou vizuálov podujatí, kníh, gastroprevádzok a jej návrhy sa objavujú napríklad na tričkách. S priateľom Jonatánom a mačkou Šalviou býva v Bratislave. Jej tvorbu môžete sledovať na jej Facebooku a Instagrame.